Wil jij er ook voor zorgen dat jouw website klantgericht is? Is jouw website toe aan een opfrisbeurt? Het is dan tijd voor een algemene website keuring. Als je je website zo inricht dat het klantvriendelijk is dan zal de conversie ook hoger zijn. Mensen willen langer op je website blijven en zullen zich ergens voor aanmelden, iets aankopen, inschrijven voor of abonneren. Daarom is het dus belangrijk dat jij jouw website optimaliseert. Let wel op dat jouw website alsnog goed kan zijn ook als het niet klantgericht is. Maar in deze blog zien we een ‘goede’ website als een klantgerichte website.
Tip 1: ken je doelgroep
Een klantgericht website begint bij het in kaart brengen van de verschillende doelgroepen die je bedrijf heeft. Ook kijk naar hun ervaringen, wensen en behoeften. De eerste vraag is dus erg belangrijk: wie is je doelgroep? Zorg ervoor dat je je doelgroep niet te breed maakt. Je kan de wensen en behoeftes van je doelgroep achterhalen door middel van diepte interviews of een enquête.
Tip 2: reden van bezoek
Als tweede stap is het belangrijk om te achterhalen wat je doelgroep op je website wilt doen. Waar komt jouw bezoeker voor? Voor informatie, om iets te kopen, om te abonneren voor iets. Als je dit niet goed weet, dan is het lastig om je doelgroep te bedienen. Je moet dus ontdekken wat jouw bezoeker wilt lezen of zien op de website. Je kan dit achterhalen door middel van Google Analytics, een online enquête of een interview.
Tip 3: efficiëntie
Het is ook belangrijk dat je website efficiënt werkt. Als je je bijvoorbeeld moet abonneren op een website en dit gaat te moeilijk dan werkt de website niet efficiënt. Dan is de website eigenlijk alsnog niet klantvriendelijk. Het is ook belangrijk dat mensen makkelijk voor iets kunnen betalen, anders haken de kopers misschien af.
Andere tips
Tegenwoordig is het belangrijk dat de websites ook voor mobiele gebruikers te gebruiken zijn. Als je een website maakt dan kijk je voornamelijk naar hoe het eruit ziet op een groot scherm. Houdt er dus rekening mee dat je ook kijkt naar de mobiele versie.
Op de website van nl.contact kan je nog meer tips vinden om jouw bedrijf zo klantgericht te maken.