Een klantvriendelijk bedrijf zorgt voor goede klantenservice, maar wat houdt een klantvriendelijk bedrijf eigenlijk in? En hoe kan je dat toepassen als je alleen business to business werkt? Klantvriendelijkheid is een bepaald gevoel dat overblijft na een interactie met een bedrijf of organisatie. Uit een onderzoek blijkt dat klantvriendelijkheid niet alleen gaat om grote gebaren, maar juist om de kleine dingen. Het gaat om een bepaalde beleving. Als een bedrijf positief reageert dan komt er een bepaald beeld naar voren van een bedrijf, positieve ervaringen worden vaak onthouden door mensen. Dit komt voornamelijk voort uit de houding en het gedrag van de medewerkers.
De basisregels
Over het algemeen moeten de medewerkers vriendelijk en behulpzaam zijn, ze tonen oprechte betrokkenheid en interesse. Ze willen klanten oprecht een oplossing bieden als ze een probleem hebben en gaan hiervoor een stapje verder. De medewerkers hebben kennis van zaken en komen hun beloftes na. Maar er zijn nog meer regels voor een goede klantvriendelijkheid waardoor een klant altijd terug wilt komen. Ook is de kans dan groot dat deze klant, jouw bedrijf aan anderen aanbeveelt. Als je op zoek bent naar de klantenservice van een bedrijf, dan kan je het beste naar klantenservice.tips gaan. Hier staan alle klantenservices op één website.
De 6 gouden klantenservice tips
Er is onderzoek gedaan naar klantvriendelijkheid. Hieruit zijn 6 gouden regels komen rollen:
- Wees beschikbaar als de klant daarom vraagt. Het is belangrijk om via sociale media, je website, je e-mail en andere kanalen bereikbaar te zijn.
- Kom de belofte na, die je in je communicatie hebt gedaan. Het kan soms voorkomen dat je je beloftes niet na kan komen als bedrijf. Het is daarom belangrijk om van tevoren af te spreken met je medewerkers wanneer ze iets kunnen beloven en wanneer niet.
- Doe niet moeilijk over formaliteiten.
- Geef je fouten toe en los ze op juiste manier op. Het is als bedrijf juist professioneel om je fouten toe te geven.
- Val de klant niet onnodig lastig. Niemand vindt het fijn om lastig gevallen te worden.
- Wees oprecht betrokken bij de klant.