SEA staat voor Search Engine Advertising en hiermee wordt het betaald adverteren in zoekmachines bedoeld. Hierdoor wordt jouw bedrijf of website zichtbaar én vindbaar voor klanten. Maar waarom zou je hierin investeren en hoe werkt het? Kan je SEA ook uitbesteden?
Waarom SEA
Door te adverteren in zoekmachines kan je je op een specifieke doelgroep richten. Je zal sneller en beter gevonden worden door de doelgroep die je wilt aanspreken. Je weet precies met welke zoektermen mensen op jouw advertentie terecht komen en hoeveel mensen je advertentie hebben gezien. Bovendien heb je met SEA direct resultaat. Google is de populairste zoekmachine om op te adverteren. Dit is dan ook de zoekmachine die door 93% van de mensen wordt gebruikt. Bedenk dat je concurrenten ook actief zijn op zoekmachines, en dat zij dus eerder gevonden zullen worden. Daarom is het belangrijk te investeren in SEA.
Hoe werkt SEA
In een zoekmachine zijn plekken gereserveerd voor betaalde advertenties. Zo worden de advertenties vaak boven de natuurlijk gevonden resultaten getoond. Zo zorg je er voor dat je altijd bovenaan de pagina staat met de door jou ingestelde zoekterm. Ze zijn te herkennen aan een groen label met de tekst ‘advertentie’. De meeste mensen die op advertenties klikken, zijn op zoek naar een specifiek product en hebben de intentie tot koop over te gaan. Wanneer mensen zich nog aan het oriënteren zijn, zijn zij eerder geneigd op de gewone zoekresultaten te klikken om informatie in te winnen. Maar dit betekent niet dat je advertentie voor die mensen geen zin heeft. Zij zullen je naam al diverse keren tegenkomen tijdens hun zoektocht, en daardoor zullen zij ook eerder geneigd zijn bij jou hun aankoop te doen.
SEA uitbesteden
Heb je wel de wil om met SEA aan de slag te gaan, maar niet de tijd? Overweeg dan om SEA uit te besteden. Bespreek met een specialist wat het doel is van de campagne en bepaal de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Door SEA uit te besteden, wordt de rest verzorgd, zoals het schrijven van de teksten en het plaatsen van de advertenties. Je krijgt regelmatig een rapport met de resultaten en zo kan er waar nodig bijgestuurd worden en de advertenties geoptimaliseerd. Het is dus zeker interessant om SEA uit te besteden als je er weinig tijd voor kunt vrij maken.