Alle lidstaten van de EU moeten 95% van het gewicht van de auto hergebruiken. Dat lukt de Nederlandse autobranche behoorlijk goed, maar nog niet zo dat we er zijn. Er zijn nog steeds nog wat aandachtspunten waar op Europees niveau werk aan de winkel is.
Het percentage recycling
Een percentage van 95% lijkt al heel hoog. Is dan het aandachtspunt dat het 95% is en geen 100%? Dat is natuurlijk ook een aandachtspunt. Een belangrijk ander aandachtspunt is de kwaliteit van recycling. Als je materiaal van een product recyclet voor een ander product van een lagere waarde, dan heb je een soort laagwaardige recycling. Hoogwaardige recycling is dat je van hetzelfde materiaal weer hetzelfde product kunt maken. Bij die 95% is er niet altijd sprake van hoogwaardige recycling.
Lees ook Wat moet je doen na een verkeersongeluk?
Positief punt
Wat positief is, dat is dat de autobranche in Nederland er al vroeg bij was, met betrekking voor de autorecycling. In 1995 besloten de BOVAG, RAI Vereniging, Stiba en FOCWA dat het tijd was om serieus de autorecycling aan te pakken. Daardoor is ARN in het leven geroepen. Die organisatie speelt een grote rol voor de branche in de autorecycling. Zo wordt er in Nederland zelfs al 98,3% gerecycled van oude en afgedankte auto’s. Dat is een enorm hoog percentage.
Wat ook fijn is dat sinds 30 april 2021 er voor alle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen, een recycling bijdrage betaald moet worden. Dus ook auto’s uit het buitenland die in Nederland zijn gekomen. Met dit geld kan de branche beter aan de recycling werken. Er worden alleen maar nieuwe auto’s geproduceerd, zoals autonome auto’s, maar het is ook goed dat er aan het huidige aanbod gedacht wordt.
Autoproducenten
Wat een nadeel is dat autoproducenten geen extra prikkel hebben om auto’s qua recycling beter te maken. Het zogenaamde voordenken. Dat is jammer, want voordenken levert achteraf problemen op. Met een goed ontwerp kun je ook meer laagwaardige recycling voorkomen.
Oud ijzer Geleen
Er zijn veel bedrijven betrokken bij de recycling. Bij dit recyclingbedrijf verwerken ze bijvoorbeeld metaal. Andere bedrijven recyclen weer ander onderdelen. Oud ijzer Geleen komt natuurlijk niet alleen van een auto, ook voor oud ijzer van andere producten kun je er goed terecht.
Tip: meer weten over de autobranche? Lees dan ook over de toekomst van de auto.