Tijdens de eerste en de tweede lockdown werd de Horeca gesloten. Dit betekende dat mensen niet meer lekker naar het terras konden gaan of naar het café. Dit was voor veel mensen een groot gemis. Gelukkig mocht de Horeca na de eerste lockdown aan het begin van de zomer weer open. Helaas waren de restaurants en cafés tijdens de lente nog grotendeels gesloten. Toen vervolgens de besmettingen in de herfst weer opliepen moest de Horeca haar deuren weer sluiten. Voor veel ondernemers was dit een moeilijk moment. Zij konden net weer even wat geld verdienen om zo hun achtergestelde huur en andere kosten weer te betalen. Daarnaast betekende dit voor veel mensen dat de Kerst uit zou draaien op een kerstdiner aan de keuken tafel in plaats van een luxe sterrenzaak.
Een aantal creatieve oplossingen
Toch waren de Horecaondernemers creatief. Zo bedachten een aantal sterrenzaken om hun eten als afhaaldiner aan te bieden. Zo konden mensen toch lekker luxe dineren tijdens hun kerstdiner. Daarbij konden de Horecaondernemers ook het contact met hun klanten onderhouden via deze creatieve weg. Dit zorgde ervoor dat mensen ook na de coronapandemie weer bij deze restaurants terugkeerden.
Thuisbezorging wordt een ding
Daarnaast stapten ook steeds meer Horecaondernemers over op thuisbezorging. Zij kozen ervoor om zelf een auto te huren. Met deze bezorgauto kon het restaurant vervolgens de bestellingen bij de mensen thuis afleveren. Ook hier is sprake van een contactmoment wat wordt toegevoegd om mensen ook na de coronapandemie als klant te behouden. Sommige restaurants kozen er ook voor om met bedrijven zoals Thuisbezorgd.nl in zee te gaan. Zo kon het eten toch bij de mensen thuisbezorgd worden zonder dat het restaurant een auto of bus hoefde te huren.
De thuiskok doet zijn intrede
Een laatste creatieve oplossing was de thuiskok. Er waren tijdens de coronapandemie een aantal restaurants en sterrenzaken die hun koks inzette als thuiskok. De kok ging thuis bij de mensen zelf koken. Dit was voor een heel veel mensen een hele speciale beleving. Het fijne van een thuiskok was dat mensen direct contact hadden met degene die hun luxe diner aan het bereiden was. Dit gaf een extra beleving die mensen zelfs in een restaurant of sterrenzaak niet hadden. Voor de toekomst lijkt het erop dat dit idee zich voort zal blijven zetten.