Online marketing, een term die u misschien bekend in de oren klink. De vraag is echter wat houd online marketing in? Online marketing is het promoten van je dienst/product door middel van internet. Het doel van online marketing is om uiteindelijk klanten te werven die uw dienst/product kan aanschaffen. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Er zijn dan ook verschillende vormen onder online marketing. Benieuwd naar deze vormen en wat deze inhouden? Lees dan snel verder voor een verdere toelichting!
Vormen van online marketing
Zoals al benoemd zij er verschillende vormen van online marketing. Elke vorm heeft zo zijn voor- en nadelen en draagt bij aan het verzenden van uw boodschap naar de consument. De 6 vormen die toepasbaar zijn kunt u aan de hand van uw doelgroep en product/dienst kiezen. Hieronder volgen de 6 vormen van online marketing.
Affiliate marketing is een vorm waarbij degene die jouw producten of diensten promoot beloond wordt voor het converterende verkeer dat hij doorstuurt naar jouw webwinkel of bedrijfssite. Een affiliate maakt gebruik van een speciaal voor hem gegenereerde trackingcode, die wanneer er door een potentiële klant op geklikt wordt, registreert van welke website de klant afkomstig is.
Display advertenties zijn bijvoorbeeld banner advertenties die op een andere site getoond worden. Hierdoor krijgt u als bedrijf meer bereik. Display via Google Ads maakt het mogelijk om op 3 miljoen websites jouw banner te tonen. Dit is zo in te stellen dat uw doelgroep deze advertentie te zien krijgt.
Bij e-mail marketing bedenk je strategieën die je doelgroep verleiden om zich in te schrijven in een e-maillijst. Zo kan je bijvoorbeeld een gratis e-boek weggeven in ruil voor een inschrijving. Je stelt deze mails één keer goed in en daarna ontvangt elke nieuwe inschrijver geautomatiseerd mails.
Bij search advertising (SEA) denken we aan de betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Dit zijn de eerste zoekresultaten in Google waarbij in het klein ‘advertentie’ staat.
Social media marketing is het inzetten van social media kanalen om zo meer branding te generen. Dit heeft ook als doel om meer volgers en fans te krijgen op deze accounts. Daarnaast kunnen nieuwe producten gepromoot worden.
Bij SEO (search engine optimization) doe je er alles aan om je website zo in te richten dat deze in de ogen van Google en andere zoekmachines als relevant voor bepaalde zoekopdrachten wordt gezien.