We beginnen eerst bij het begin, want wat is SEA eigenlijk? Search Engine Advertising, oftewel SEA, is het betalen om te adverteren op een zoekmachine. Eigenlijk precies wat de naam al zegt. Je hebt deze advertenties vast en zeker al eens vaker gezien. Als je in Google een woord opzoekt, dan zijn de eerste paar resultaten vaak advertenties. Dit staat er ook bij vermeld. Deze websites hebben dus betaald om bovenaan in de Google zoekresultaten te verschijnen. Dit heeft veel voordelen. Want de meeste mensen kijken namelijk niet verder dan de eerste pagina van Google. Vaak klikken zij zelfs alleen op een van de eerste drie resultaten. Dat is dus de plek waar jij als website wilt staan. Door te betalen, kan je dit gemakkelijk bereiken. En als veel mensen je website bezoeken, heeft dit weer veel andere voordelen. Als ondernemer is het dus waard om je eens te bedenken of je je wilt verdiepen in SEA.
Waarom gebruik maken van SEA?
Zoals zojuist gezegd is het belangrijk om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten van Google. Omdat ruim 92% van de Nederlanders Google als zoekmachine gebruikt, is dit het belangrijkste platform om je in te verdiepen. Uiteraard zijn er meerdere zoekmachines, maar adverteren op Google zal het meeste succes opleveren. Maar waarom zou je betalen om zo ver boven in de zoekresultaten te komen? Vooral als mensen je website zo wel weten te vinden. Toch is dit erg belangrijk. De meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina van de zoekmachine en klikken op die eerste pagina op de link die ze het meeste aanstaat. Vaak zijn dit de eerste drie resultaten. Doordat je meer mensen op je website krijgt, is de kans groter dat ze jouw product afnemen. Vergelijk het met een winkelstraat. Als jij een fysieke winkel hebt dan heb je het liefste dat deze midden in het centrum ligt, aan de drukste winkelstraat. Want dat is de plek waar mensen te vinden zijn. Hier betaal je ook een hogere huur voor, maar klanten zien je direct liggen als ze in de straat zijn. Ga je voor een winkel in een rustig zijstraatje van de drukke winkelstraat? Dan zien veel mensen je winkel niet eens liggen. Zij lopen sneller bij je concurrent naar binnen die wel zichtbaar ligt.
Hoe verbeter je je SEA?
Je SEA begint eigenlijk altijd met Google Adwords. In dit onderdeel van Google kun je al je advertenties beheren en de resultaten bekijken. Dit is dan ook een onderdeel waar je echt in moet duiken. Je kan wel geld uitgeven om beter te scoren, toch is het belangrijk alle resultaten nauwkeurig in de gaten te houden en te analyseren. Dus wil je je SEA verbeteren? Dan moet je je verdiepen in hoe Google Adwords werkt. Dit kost veel tijd voor je hier de benodigde kennis in hebt opgedaan. Gelukkig zijn er veel bedrijven hier in gespecialiseerd. Daarom is het ook aan te raden een bedrijf in te schakelen die je SEA beheert en optimaliseert. Zij kennen alle ins en outs en helpen je verder. Dan kan jij je tijd steken in andere zaken die belangrijk zijn voor je onderneming.