Wanneer u uw eigen bedrijf heeft komt u ook in aanraking met openstaande facturen. Door duidelijke afspraken te maken tijdens een verkoopproces zorgt u ervoor dat de openstaande facturen (vaak) op tijd worden betaald. In sommige gevallen kan het voorkomen dat er wanbetaling wordt gedaan. In dat geval is de kopende partij niet in staat om de incasso te betalen, het vergeten of heeft hij deze bewust genegeerd (hier gaan we niet vanuit). Op dat moment kunt u een incassobureau inschakelen. Voor internationale bestellingen kunt u een internationaal incassobureau inschakelen. Zij hebben de nodige kennis al met betrekking tot internationale incasso’s afhandelen.
Andere wetgeving en cultuur
Bij een bestelling naar het buitenland kan het contact soms minder soepel verlopen. Het meest voorkomende probleem hierbij is het cultuurverschil en de andere wetgeving. Wanneer u dit zelf wilt oplossen kunnen er miscommunicaties voorkomen. Een internationaal incassobureau heeft de nodige kennis met betrekking tot cultuurverschillen en wetgeving rondom incasso’s. In samenhang met de gemaakte afspraken kunnen zij het beste resultaat verkrijgen bij de incasso’s. Doordat zij zich verdiept hebben in de manier van spreken in dat betreffende land zal communicatie van afspraken ook duidelijker zijn voor de consument. De kennis die het internationale incassobureau heeft komt ook van toepassing bij het maken van afspraken met de consument tijdens het verkoopproces.
De essentie van juiste communicatie
Wanneer er niet gecommuniceerd wordt met de consument zal wanbetaling vaker voorkomen. De juiste afspraken maken kan voorkomen dat de consument een wanbetaler wordt. Dit scheelt hen ook kosten. Elke dag dat de consument te laat is met betalen mag u meerekenen bij het incasseren. Een betalingstermijn is in Nederland meestal 30 dagen. In het buitenland kan dit verschillen door de wetgeving omtrent incasso. Zo is de wetgeving in Duitsland en Italië minder streng waardoor u juist bij deze landen erg duidelijke afspraken moet maken. Sommige incasso bureaus werken samen met lokale partners om het betalingsgedrag van de koper te controleren voordat u de samenwerking aangaat met bepaalde kopers. Zonder goede voorbereiding heeft u meer de kans op wanbetaling. Hoe meer informatie u als bedrijf heeft, hoe beter u in staat bent om de risico’s in te schatten per klant.