Hoe e-mailmarketing ingezet moet worden in 2019
Wat is een optie voor relatief goedkope en directe content? Het antwoord is e-mailmarketing! Middels e-mailmarketing ontstaat communicatie tussen klant en jouw onderneming en dat voor een relatief lage prijs. Het wordt ingezet voor huidige of potentiële klanten die verzameld zijn in een mailinglijst. E-mailmarketing kan voor verschillende doeleneinden ingezet worden. Het kan ingezet worden voor het werven van nieuwe klanten, het verkrijgen van een betere merk- en klantloyaliteit, het communiceren van aanbiedingen en huidige klanten aan te sporen tot het doen van een nieuwe aankoop. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden. Deze mogelijkheden, via een nieuwsbrief of follow up e-mails, zullen we verder toelichten. Een voordeel van e-mailmarketing is dat het bericht direct aankomt, waardoor het mogelijk is om direct actie te ondernemen. Een ander voordeel is dat e-mails toegespitst kunnen worden per (potentiële) klant. Hierdoor is het mogelijk om relevantere informatie toe te voegen aan de e-mail.
De nieuwsbrief
Een van de mogelijkheden van e-mailmarketing is de nieuwsbrief. Middels een nieuwsbrief is het mogelijk om snel te communiceren met de juiste doelgroepen. Echter zijn er een aantal belangrijke punten waar rekening mee gehouden moet worden wanneer je een nieuwsbrief gaat opstellen.
Het is belangrijk dat de juiste boodschap overgebracht wordt aan de juiste doelgroep. Door jezelf de vraag te stellen: “Wat wil de lezer weten?” wordt ervoor gezorgd dat de lezer niet wordt overrompeld met informatie. Hierdoor wordt er uiteindelijk minder snel afgehaakt door de lezer. De informatie die in de nieuwsbrief verwerkt is, moet duidelijk zijn. Daardoor zal de lezer de boodschap beter begrijpen. Ook is het belangrijk dat de lezer wordt verleid om de boodschap te gaan lezen. Door compact te schrijven zal de lezer verleidt worden om meer te weten te willen komen over het onderwerp.
Het is belangrijk om een duidelijk doel te stellen, dat door middel van een nieuwsbrief bereikt moet worden. Op basis van dit doel kan een bepaalde manier van schrijven gehanteerd worden. Zo is het bij het aanbieden van een product belangrijk om te kiezen voor een overtuigende manier van schrijven. Daarnaast moet er een duidelijke doelgroep zijn. Iedere doelgroep heeft namelijk specifieke interesse, kennis en eigenschappen. De boodschap moet goed aansluiten op deze karakteristieken van de doelgroep. Belangrijk is om deze boodschap niet te lang te maken.
Follow up e-mails
Follow up e-mails zijn een opeenvolging van een aantal e-mails, gebaseerd op internetgedrag. Het is belangrijk om deze niet te vaak en niet te snel te versturen. Zo wordt voorkomen dat de ontvanger geïrriteerd wordt. Maar je moet ook niet te lang wachten met het versturen van een e-mail, anders verlies je namelijk de aandacht. Het is afhankelijk van de branche hoe snel achter elkaar een volgende e-mail verstuurd moet worden. Probeer voor jezelf te bedenken wat voor e-mail jij zou willen krijgen en wat er in zou moeten staan. Zorg ervoor dat de ontvanger niet het gevoel krijgt dat degene gespamd wordt, maar zorg voor tenminste 4 tot 5 dagen ruimte tussen de eerste en tweede e-mail. Begin in de tweede e-mail altijd met een herinnering uit de eerste, zodat de lezer meteen weet waar het over gaat. De concentratiespan van de mens is zo’n acht seconden, dus vat de vorige e-mail niet samen, een kleine herinnering is voldoende.
Er zijn vier echte redenen om een follow up e-mail te schrijven: de zender heeft informatie nodig, de zender verzoekt de lezer om over te gaan tot een handeling, contact onderhouden of een bedankmail. Houd de e-mail kort en duidelijk. Bij het verzoek aan de lezer om over te gaan tot een bepaalde handeling moet de lezer het gevoel hebben dat die er zelf ook beter van wordt. Vraag dus niet simpelweg om over te gaan tot een handeling, maar leg uit wat de ontvanger ervoor terugkrijgt. Vraag dit in het slot van de e-mail.
E-mails kunnen zorgen voor het hoogste rendementen van een bedrijf. Vaak wordt niet meteen na het versturen van één e-mail een handeling verricht. Daarom is het belangrijk om te weten hoe een effectieve follow up e-mail verstuurd wordt, zodat het rendement hoger is. Er zijn een aantal belangrijke tips waar op gelet moet worden bij het versturen van follow up e-mails.
Het onderwerp van de e-mail is erg belangrijk voor de ontvanger. Dit zorgt er namelijk voor of de ontvanger van de mail een lezer wordt. Geef de ontvanger een onderwerp waardoor die geprikkeld wordt om erop te klikken. Verstuur alleen follow up e-mails, waarvan zeker geweten wordt dat deze relevant zijn voor de ontvanger. Als je ervoor zorgt dat de inhoud van de e-mail altijd relevant is voor de ontvanger, dan blijven zij in de toekomst ook enthousiast als jouw e-mails binnenkomen. Als ervoor gezorgd wordt dat de inhoud van de e-mail altijd relevant is voor de ontvanger, dan zullen zij enthousiast worden als jouw e-mails binnenkomen.