BI dashboarding is vandaag de dag onmisbaar als je wilt dat je bedrijf gaat groeien. Met behulp van BI dashboarding breng je alle belangrijke informatie in kaart, zodat je dit vervolgens effectief kunt gebruiken om informatie over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan tabellen of infographics. Over het laatste willen we het graag wat meer over hebben.
Waarom een infographic maken?
Mensen zijn met name visueel ingesteld. Afbeeldingen, video’s, infographics en andere visuele content vallen altijd als eerste op in een tekst. Vaak worden ze zelfs ingezet om overtallige tekst te vervangen. We hebben het tegenwoordig natuurlijk allemaal een stuk drukker en lappen tekst doorlezen is niet echt meer van deze tijd. Een infographic, voortkomend uit bi dashboarding, zorgt ervoor dat je doelgroep de informatie sneller begrijpt en makkelijker in zich opneemt.
Hoe maak je een infographic?
Weten wie je wilt bereiken en met welk doel is, net zoals bij bi dashboarding, het allerbelangrijkste om te weten. Je kunt dit bepalen door middel van een persona onderzoek, waarmee je jouw doelgroep in kaart kunt brengen. Is je doelgroep overwegend internationaal? Dan doe je er verstandig aan om je infographic in het Engels te vertalen. Vervolgens moet jij je doelgroep natuurlijk ook zien te bereiken. Ook hiervoor is het van groot belang dat je weet wie jouw doelgroep is. Zo kun je jongeren bijvoorbeeld het beste bereiken middels sociale media.
Zodra je een bepaald onderwerp of probleem hebt gevonden waar je iets over wilt vertellen, kun je hier waarschijnlijk ook goede informatie bij vermelden. Want als jouw infographic niets interessants vermeldt, zal waarschijnlijk niemand dit gaan lezen. Zorg er dus voor dat je de juiste informatie uit jouw dashboards gaat delen.
Zorg ook dat je een duidelijk doel voor ogen hebt, anders is het gewoon zonde om je tijd te besteden aan een infographic. Een infographic maken omdat het mooi is, raden wij ten zeerste af. Jouw infographic gaat geschreven content visualiseren. De belangrijkste vraag die jij jezelf hierbij moet stellen is: ga ik met mijn infographic mijn doel bereiken? Kun je hier ja op antwoorden? Dan heb jij een krachtige infographic gemaakt.