Misschien heb je nog nooit van een Application Programming Interface (API) gehoord, Maar het is een ideale tool om je bedrijf een boost te geven. De werking is vrij simpel. In dit artikel leggen we uit wat een SMS-API is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn van het gebruik van een API voor zakelijke sms-berichten.
Wat is een API?
Als je ook een social media-account zoals facebook of instagram aan je bedrijfswebsite hebt gekoppeld dan heb je gebruik gemaakt van een API. Een API maakt functies van het ene computerprogramma beschikbaar voor weer een ander programma. API’s zijn onzichtbaar voor gebruikers, omdat ze op de achtergrond van softwaretoepassingen werken.
Wat is een SMS API?
SMS staat voor Short Message Service. Een SMS API is een type API waarmee je bedrijf Sms-berichten kan toevoegen aan je bestaande softwareplatforms. Met SMS-API’s kan je gemakkelijk Sms-berichten verzenden of ontvangen via elke applicatie of website. Een SMS-API maakt het voor je bedrijf mogelijk om 24/7 in bedrijf te zijn en zorgt dat je klanten meldingen en informatie ontvangen, zelfs buiten kantooruren. Telecombedrijven worden via een SMS API met het internet verbonden. Door een SMS-API is handmatig inliggen om sms-berichten te verzenden niet meer nodig. Met API-protocollen kan je automatisch sms-berichten verzenden, wat tijd en geld bespaart.
Voordelen van een SMS API
Om gebruik te maken van een SMS API heb je geen internetverbinding nodig. Dit is een voordeel ten opzichte van web gebaseerde applicaties. Elke gebruiker die toegang heeft tot een telefoon kan jouw berichtjes ontvangen. Met SMS-API’s kan je automatisch duizenden sms-berichten in seconden verzenden. Het gebruik van een SMS-API zorgt voor efficiënte, professionele en veilige omnichannel-communicatie die de klantervaring en ondersteuning verbetert. Als je als bedrijf een goede gestroomlijnde en consistente communicatie wilt met je klanten dan is een SMS API een ideale tool om te gebruiken.
Waar moet je rekening mee houden?
Gebruikers moeten zich altijd eerst aangemeld hebben voordat ze sms-berichten van jou kunnen ontvangen. Het is van belang deze schriftelijke toestemming goed te regelen, ander loop je het risico dat je een TCPA-overtreding (Telephone Consumer Protection Act) begaat en gestraft of beboet wordt.