Wie kent het platform niet? TikTok heeft een grote impact gehad op de hele wereld. Het platform komt regelmatig in het nieuws. Positief, maar ook negatief. Zo heeft TikTok veel kritiek van verschillende landen gekregen. Er zijn zorgen over privacyregels, cyberpesten, racisme en gebruik door kinderen. De leeftijdgrens van TikTok is 13 jaar, maar veel gebruikers zijn jonger dan 13 jaar.
De donkere kant van TikTok
Deze kritiek is niet stilletjes voorbij gegaan. Zo is in Indonesië de app in 2018 al verboden doordat er nadrukkelijke content verspreid werd, later dat jaar werd het verbod weer opgeheven na toezeggingen door TikTok. Zo waren er nog meer Aziatische landen die een verbod op de app wilden maar uiteindelijk opgeheven werd. De ontwikkelaar van de app ByteDance ontving in 2019 een schikking van 5,7 miljoen dollar door de Amerikaanse FTC vanwege privacy schending van kinderen door het verzamelen van persoonlijke gegevens. Datzelfde jaar stelde het Amerikaanse Peterson Institute for International Economics dat TikTok een bedreiging kon vormen voor de nationale veiligheid. Doordat TikTok zo groot is in de westerse wereld zou de Chinese overheid makkelijk toegang hebben tot verschillende informatie van de gebruikers. Denk aan locatie, contactgegevens, beeldmateriaal en biometrische data. Echter stelde ByteDance dat TikTok in China niet beschikbaar is en de servers buiten China liggen. Eind 2020 dreigde de toenmalige president van Amerika de app te verbieden in de Verenigde Staten. Uiteindelijk tekende deze president een uitvoeringsbesluit waarbij alle transacties naar het bedrijf ByteDance verboden werden.
Toenemende groei
Buiten de enorme hoeveelheid kritiek dat TikTok over zich heen kreeg de afgelopen paar jaar is de app nog steeds super populair en blijft de hoeveelheid gebruikers alleen maar toenemen. Gebruikers met veel TikTok volgers kunnen door de invloed die ze hebben op TikTok influencer worden en samenwerkingen aangaan met verschillende merken of bedrijven. In ruil voor promotie op hun profiel van het merk krijgen de influencers een geld bedrag betaald en gratis producten opgestuurd. Soms krijgen de influencers ook kortingscodes die hun kijkers dan weer kunnen gebruiken. Vaak denken mensen dat het prettig is om influencer te zijn maar het vergt consistentie in de moeite die je in je profiel stopt.