Wat is RPA?
Een RPA staat voor Robot gestuurde procesautomatisering (Engels: Robotic Proces Automation), afgekort tot RPA, is een techniek die gebruikt wordt voor het automatiseren van bedrijfsprocessen, met behulp van zogenaamde ‘software-robots’. Het is gericht op het automatiseren via de user interface, door het handmatige proces na te bootsen. Hoewel het begrip anders kan suggereren, komen er geen daadwerkelijke fysieke robots aan te pas. Daarnaast kan RPA terugkerende handelingen automatiseren door middel van software. Bijvoorbeeld inloggen, verwerken en schakelen tussen diverse systemen. Dit zijn juist situaties waarbij RPA een toegevoegde waarde aan kan leveren. Hierdoor kunnen systemen deze saaie handelingen overnemen waardoor mensen meer tijd overhouden om zich te focussen op belangrijkere taken binnen een bedrijf.
Wat zijn de voordelen van RPA?
Het overnemen van handelingen is niet het enige voordeel. Er zijn nog andere voordelen die RPA kan bieden in een bedrijf. Ten eerste snelheid, robots zijn veel sneller dan mensen en werken 24 uur per dag 7 dagen per week. Daarnaast is de kwaliteit die robots leveren er hoog, een robot werk op basis van een besturingssysteem deze zijn van tevoren geprogrammeerd in de robot hierdoor maakt een robot bijna geen fouten. Vervolgens kunnen robots worden hergebruikt en ingezet worden waar nodig. Hierdoor kunnen zij sneller gecombineerd worden met andere robots. Je kunt vaak componenten van diverse robots hergebruiken en herbouwen. Medewerkers krijgen hierdoor ook meer tijd en ruimte voor de taken die echte waarde opleveren. Zoals het begrijpen van de behoefte en emotie van de klant.
Hoe kan RPA in een bedrijf ingezet worden?
RPA kan toegepast worden op veel verschillende aspecten in een bedrijf. Denk in het automatiseren tijdens een ontwikkelingsproces van een product, automatiserende software, automatische order opgaven, automatische identificatie van personeel, factuur verwerking, CRM-systemen, betalingsherinneringen, onboarding en financiële rapportering. Daarnaast kan RPA een toegevoegde waarde zijn voor marketing, dit kan ingezet worden bijvoorbeeld op customer care, chat robot op de website en online adverteren. Er zijn talloze mogelijkheden die specifiek aangepast kunnen worden per bedrijf. Hierdoor wordt een heel plan aangepast aan de wensen van het bedrijf. Pegamento is een van de aanbieders die RPA aanbiedt binnen een bedrijf.