Als wij denken aan PR, dan denken we aan media, als we denken aan media denken wij aan aandacht. Maar hoe trek je de aandacht van de media? Jouw bedrijf kan wel wat aandacht gebruiken! Geld volgt aandacht is een bekende term die vaak ook écht blijkt te kloppen. Bekendheid en reputatie maken of breken je business. Het is natuurlijk altijd een goed idee om een PR-bureau in Den Haag, Amsterdam, Utrecht of Rotterdam in te huren. De meeste mediabureaus zitten nou eenmaal in de randstad. Maar wat kun jij doen om persmomenten op te zoeken?
PR-bureau betekent AANDACHT!
Het is een goed idee om samen te werken met een pr-bureau. Onze tip is dan ook, zoek een pr-bureau in de buurt. Een pr-bureau in jouw buurt heeft ervaring met de geografische impact die je met jouw bedrijf of organisatie kan maken. Ligt jouw bedrijf bijvoorbeeld in Den Haag? Ga dan dus op zoek naar een PR-bureau in Den Haag. Een PR-bureau heeft bewezen strategieën en in de meeste gevallen jaren ervaring. Je bespaart dus geld en tijd als aandacht en naamsbekendheid een belangrijke rol spelen in jouw bedrijf.
Media-aandacht, kan ik dat ook zelf genereren?
De aandacht trekken van de media lijkt een onhaalbaar doel. Maar hoe kan het dan dat je concurrenten wél voor de microfoon of camera verschijnen? Het is dus mogelijk!
Media-aandacht betekent letterlijk “in de media verschijnen”. Mensen leren je bedrijf kennen doordat je op een tv of radio zender verschijnt. Daardoor krijg je ineens bereik en vaak kost het niets.
Om gevraagd te worden door een media-kanaal moet het media-kanaal weten dat je bestaat en wie je bent. Als niemand weet wie je bent, zul je ook niet gevraagd worden natuurlijk. Wil jij op de Haagse radio? Dan moet een radio zender in Den Haag weten dat je bestaat voor je een pr-relatie kunt aangaan met die zender.
De beste tip is: zorg voor een win-win situatie. Jouw win is duidelijk. Jij wil aandacht voor je organisatie. Maar wat kom je brengen? What’s in it voor het pr-kanaal? Zoek bijvoorbeeld naar media-kanalen die dezelfde doelgroep heeft als jij. Woon jij in Den Haag? Dan is je doelgroep waarschijnlijk mensen in Den Haag? Hoe bereik je mensen in Den Haag? Juist! Naar Haagse media-kanalen! Wat je daar brengt, hangt ook samen met de doelgroep! Jij hebt kennis en kunde waar jouw doelgroep profijt van kan hebben. Jij geeft jouw kennis en kunde en in ruil daarvoor ontvang je media-aandacht!
Wees pro-actief
Wil je meer publiciteit? Wacht dan niet af tot je ergens voor gevraagd wordt. Zoek naar overlappingen en gemeenschappelijke items die het media-kanaal maakt en waar jij als “de expert” iets aan toe kan voegen. Neem een podcast als voorbeeld: Een podcast voor het creëren van een betere mindset, kan een olympische sporter uitnodigen omdat een olympische sporter iets te vertellen heeft over de mindset die hij nodig had om een topprestatie te leveren.
Zo kun je jouw eigen raakvlakken zoeken en zelf media-kanalen benaderen. De aanhouder wint altijd! Blijf vragen, maar val niemand lastig. Je wilt opvallen, niet overheersen.
Nu weet je wat je zelf kan doen om meer in de publiciteit te komen. Het devies is pro-activiteit. Stop niet en benader met regelmaat media-kanalen of besteed het uit aan een pr-bureau.