Het schrijven van teksten is iets wat mensen als sinds jaar en dag doen. In deze teksten verwerken mensen gebeurtenissen of verhalen die zij meegemaakt hebben of informatie. In de informatieve teksten ligt de nadruk op de feiten. Deze feiten worden getoond aan de hand van een uitleg waarbij gebruik wordt gemaakt van voorbeelden. Mensen vinden voorbeelden in teksten heel erg fijn. Door deze voorbeelden begrijpen mensen namelijk beter hoe bepaalde dingen bedoeld worden. Dit maakt het makkelijker om teksten te lezen. Daarnaast zorgt het gebruik van goede voorbeelden ook voor de juiste interpretatie van een tekst. Soms denken mensen dat er iets bedoeld wordt wat niet zo is. Door het gebruik van voorbeelden komt men er dan achter dat deze denkwijze niet klopt. Men past vervolgens de denkwijze aan waardoor de tekst beter begrepen wordt. De essentie van de tekst wordt hierdoor helder.
Een besparing van tijd
Tegenwoordig schrijft men ook steeds vaker korte teksten. Deze korte teksten komen voor in e-mails en in WhatsApp-berichten bijvoorbeeld. In deze teksten moet informatie beknopt en duidelijk gedeeld worden. Omdat het soms voor kan komen dat deze informatie bijvoorbeeld na het bestellen van een product bij een webshop grotendeels overeenkomt met de bestelling van een ander product kan er tijd bespaart worden. Door het gebruik van gratis templates kunnen grote hoeveelheden tekst al vooraf geschreven worden. Deze stukken tekst hoeven na een bestelling van een product door een klant nog maar minimaal aangepast worden. Het gebruik van gratis templates zorgt dus voor een grote besparing van werk. Dit betekent dus een besparing van tijd wat uiteindelijk weer leidt tot een besparing van geldt.
Meer uniformiteit binnen organisaties
Door het gebruik van templates kan er ook gezorgd worden voor meer uniformiteit. De templates kunnen op dezelfde manier geschreven worden waardoor een bepaalde uniformiteit die binnen de organisatie gebruikelijk is kan worden gehandhaafd. Dit zorgt voor een beter communicatie met de klant als er wordt gekeken naar e-mailverkeer. De e-mails die door de afdeling sales worden gestuurd bij het begin van een samenwerking kunnen zo worden geautomatiseerd. Dit heeft dus als voordeel dat er beter en duidelijker wordt gecommuniceerd door de organisatie. Het maakt dan niet uit wie het template gebruikt.