Weten wat u als bedrijfseigenaar of manager kunt gebruiken, is een belangrijk onderdeel van de puzzel. Als u niet weet over welke middelen u beschikt, kunt u niet de juiste beslissingen nemen om kansen te maximaliseren en risico’s te minimaliseren. Dit is een evenwicht maatregel die elk bedrijf moet nemen, dus precies weten welke middelen u kunt gebruiken, moet uw prioriteit zijn.
Een resource audit is het proces van het controleren van alles waarover uw bedrijf of organisatie beschikt. Deze middelen kunnen vele vormen aannemen en zijn niet beperkt tot voor de hand liggende items zoals contant geld en inventaris. De resource audit van uw organisatie kan uniek zijn voor u omdat er rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften van uw branche op het gebied van ervaring en kennis op specifieke gebieden. Hoewel het enige tijd en moeite kan kosten om een goede resource audit van uw organisatie uit te voeren, kan de informatie die dit strategische proces u zal onthullen van onschatbare waarde zijn.
Materiële middelen
Dit is misschien het eerste waar u aan denkt bij het overwegen van de beschikbare middelen. Dit zijn zaken als apparatuur, inventaris en zelfs gebouwen waarmee je kunt doen wat je wilt. Je hebt waarschijnlijk het meeste uit deze bronnen gehaald, omdat ze de meeste tijd en aandacht krijgen. Het is echter altijd de moeite waard om opnieuw naar uw fysieke bronnen te kijken om te zien of u er meer waarde uit kunt halen dan u momenteel heeft. Wordt een deel van de ruimte in uw gebouwen niet gebruikt of wordt deze verspild aan een onnodig doel? Worden uw machines zo vaak mogelijk op hun maximale capaciteit gebruikt? Als je de tijd neemt om alles wat je doet en hoe je gebruikt wat je hebt te bekijken, zul je misschien verrast zijn om inefficiënties op te merken waarvan je dacht dat ze niet bestonden.
Belangrijkste punten
De resource audit identificeert de resources die beschikbaar zijn voor een bedrijf. Sommige hiervan kunnen eigendom zijn (bijv. fabrieken en machines, handelsmerken, verkooppunten), terwijl andere kunnen worden verkregen via partnerschappen, joint ventures of leveranciers. Financiële middelen omvatten de financiële activa van de organisatie, inclusief de mogelijkheid om financiering via krediet aan te trekken. Fysieke hulpbronnen omvatten gebouwen en apparatuur, die eigendom of geleasd kunnen zijn. Human resources omvat zowel vast als tijdelijk personeel. Reputatie is een weerspiegeling van hoe de organisatie wordt gezien in de markt.