Door de coronacrisis komt er steeds meer druk te staan op medewerkers. Zo zie je dat mensen bang zijn om besmet te worden en daarom in thuisquarantaine te moeten gaan. Met het advies om thuis te werken kan dit juist leiden tot extra spanningen in huis maar ook kunnen er conflicten oplaaien met je werkgever die eerst maar altijd werden weggestopt. Wanneer deze conflicten dan zich toch gaan uiten dan is het erg belangrijk dat je met elkaar het gesprek aan kunt gaan. Kunnen jullie elkaar nog wel in de ogen aankijken? Als je dit punt al voorbij bent dan moet je je misschien eens afvragen wat het ertoe heeft bewogen dat het nu zo is als dat het is. Daarbij komt ook nog eens dat je terug moet naar de oorsprong van het probleem. Vaak zie je namelijk dat het daar ergens al verkeerd is gelopen. Bovendien zul je ook zien dat het misschien uiteindelijk veel minder erg is dan van tevoren werd gedacht. Zo maak je dus van een mug een olifant. Dit is natuurlijk niet goed voor de sfeer en de onderlinge relatie met elkaar. Probeer hier dus ook altijd tijdig over te praten. Ga in gesprek met elkaar hierover.
Ziekteverzuim
Als werkgever wil je natuurlijk ook niet dat je medewerkers vanuit thuis niet goed in hun vel zitten en dat zij zich hierdoor misschien ook wel vaker ziek melden. Het is dus ook voor jou als werkgever belangrijk dat er genoeg aandacht wordt bestaat aan de onderlinge relatie met elkaar. Daarbij zullen dus dan ook de problemen die er zijn moeten worden besproken. Als de sfeer namelijk goed of beter is dan zal iedereen weer fijn aan het werk kunnen. Dit levert op de korte en lange termijn veel positieve punten op. Zo zal een medewerker net dat stapje extra zetten om die opdracht binnen te halen.
Externe partij
Deze gesprekken kunnen ook worden begeleid of worden aangestuurd door een externe partij. Hier wordt dan gesproken van arbeidsmediation. Arbeidsmediation zorgt er dus voor dat werknemers en werkgever weer tot elkaar kunnen komen. Dit kan zich ook bijvoorbeeld voordoen tijdens het ontslag.