Een tweede huis verhuren? Dit kan in de toekomst zeker. Er gingen je al veel mensen voor. Het is namelijk bekend dat investeren in vastgoed een slimme financiële zet is. Je kunt namelijk geld verdienen terwijl je er niet eens heel veel uren mee bezig hoeft te zijn. Door het bekende woning te kort in de meeste steden in ons land is elke woning binnen een mum van tijd bezet. Volgens een schatting zijn er tien duizenden woningen te weinig in Nederland. Toch is het aan te raden niet meteen met de eerste kandidaat in zee te gaan. Het klopt dat dit erg verleidelijk is, je wilt jouw woning natuurlijk zo snel mogelijk kwijt om geld te gaan verdienen. Toch moet je ervoor zorgen dat de huurder die in jouw huis of appartement gaat zitten wel geschikt is. Kan deze persoon maandelijks aan de huur voldoen, ja of nee?
Wees voorbereid
Je denkt misschien dat het kopen en verhuren van een huis simpel is. Hier vergis je je in. Hier zitten net als bij andere investeringen risico’s aan verboden. Ben je van plan om te investeren in vastgoed moet je van te voren altijd goed onderzoek doen. Zonder voorkennis moet je nooit beginnen! Ken de omgeving van je woning. Liggen er bijvoorbeeld scholen of supermarkten in de buurt? Dit kan belangrijk zijn.
Eisen en regels
Net als bij alles gelden er voor een verhuurder ook specifieke regels Deze worden de basisregels genoemd. Wil jij een woning dien je deze te hanteren. De eerste is dat jij het WSS gebruikt om te bepalen hoeveel huur je mag vragen. Ten tweede heb je een vergunning nodig indien je een woning gaat verhuren aan meer dan 2 personen. Je kunt nog veel verder in detail gaan over deze lastige regels maar dat wordt je hier even bespaard.
Tips
Om jou belegging te laten lukken en er het meeste uit te halen moet je deze tips volgen. je wilt natuurlijk wel dat het verhuur proces goed gebeurd. De grootste tip is kritisch zijn. Koop niet zomaar de eerste woning of appartement dat voor een goede prijs te koop staat. De tweede tip is maak budget vrij voor een renovatie. Ten slotte is het handig dat je kandidaten onderzoekt op bijvoorbeeld social media om erachter te komen of ze geschikt zijn.